sep 24 2007

Ravimiamet: vaktsineerimine on tõhus, tiomersaal ohutu

Autor: Martin Vällik kell 11:51 teemas ametlik, vaktsineerimine. 17 kommentaari.

Pudipõll: Ütle oma sõpradele, et MMR on turvaline. badscience.netRavimiamet annab oma ametlikus teadaandes vastuse mitmetele levivatele müütidele, mida refleksoloog, Stelior ja paljud väheinformeeritud lapsevanemad levitada püüavad. Edastan selle teksti täiskujul:

Kõik Eestis müügiluba omavad vaktsiinid on kvaliteetsed, toimivad ja eesmärgipärasel kasutamisel ohutud

Hiljuti on mitmed väljaanded kajastanud vaktsineerimisega seotud küsimusi, millest osa puudutavad Eestis kasutatavate vaktsiinide kvaliteeti, toimivust ja ohutust. Kõikide Eestis müügiloa saanud vaktsiinide kvaliteeti, ohutust ja toimivust on kontrollinud Euroopa või Eesti ravimiamet ning need vastavad kõikidele Euroopas kehtivatele nõuetele ning sobivad kasutamiseks vastavalt nendega kaasasolevatele kasutamisjuhistele.

Selle üle, milliseid vaktsiine riik vaktsinatsioonikalendrisse lülitab, otsustab Sotsiaalministeerium konsulteerides spetsialistide laia ringiga, sealhulgas nakkushaiguste arstide ja perearstidega. Riiklikud otsused peavad arvestama vaktsiinide müügiloa olemasolu, tarnekindlust ning vaktsineerimiseks olemasolevaid rahalisi vahendeid.

1. Kas kõik Eestis müügiluba omavad vaktsiinid sobivad tänapäeval kasutamiseks?

Kõikide kehtiva müügiloaga vaktsiinide kvaliteet vastab tänapäeva nõuetele ning nende kasu/ohu suhe on positiivne, st nende kasutamisel saadav kasu kaalub oluliselt üles võimalikud kõrvaltoimed. Kõikidel ravimitel, sealhulgas vaktsiinidel, on kõrvaltoimed. Vaktsiinide sagedasemad kõrvaltoimed lastel on seotud nende talutavusega, st tegemist ei ole kestvate tervisehäirete, vaid süstimisega tihedas ajalises seoses olevate lühiajaliste süstekoha reaktsioonide (punetus, turse), kehatemperatuuri tõusu ning nutuga. Kuuldused vaktsineerimisega seotud pikaajalistest terviseriskidest ei ole põhjendatud ning vaktsineerimine on hädavajalik nii vaktsineeritava lapse kui kõikide Eesti laste tervist silmas pidades.

2. Mis on tiomersaal ja kas seda on Eestis müüdavates vaktsiinides?

Tiomersaal on bakteritevastase toimega orgaaniline elavhõbedaühend, mida kasutatakse mõnede vaktsiinide tootmisel. Tiomersaali võib vaktsiinides esineda väikeses koguses konservandina või on seda kasutatud üksnes tootmise mõnes etapis ning ta esineb lõplikus vaktsiinis vaid jälgedena, st tavameetoditega kvantifitseerimist mitte võimaldavalt väikeses koguses.

Tiomersaali on püütud seostada närvisüsteemi kahjustuse tõenäosuse suurenemisega vaktsineeritutel. Hüpoteesi kontrollimiseks tehtud ulatuslikud uuringud seda ei kinnitanud ning tänaseks on kujunenud kindel seisukoht, et vaktsiinides leiduval tiomersaalil selliseid toimeid ei ole.

Maailma Terviseorganisatsiooni seisukoht on avaldatud veebilehel
http://www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/en/

Euroopa Ravimiameti seisukoht on avaldatud veebilehel
http://www.emea.europa.eu/pdfs/human/press/pus/119404en.pdf

Olenemata sellest, et tiomersaalil ei ole viidatud tervistkahjustavat toimet, püütakse elavhõbedaühendite kasutamist keskkonna säästmiseks piirata, mh vaktsiinide tootmisel.

Eestis on lubatud turustada 59 vaktsiini, neist neljas (TETRACT-HIB, IMOVAX d.T. ADULT, TETAVAX, D.T. COQ/D.T.P.) on tiomersaal kas jälgedena või konservandina leitav.

Teave kõikide vaktsiinide kohta (sh. koostis ja kõrvaltoimed) on leitav ravimiregistrist Ravimiameti veebilehel www.sam.ee.

3. Millised läkaköhavaktsiinid on Eestis kasutusel ja kas osa neist on ’puhastamata?’

Eestis on müügiluba mitmel kompleksvaktsiinil, mis sisaldavad läkaköha komponenti, st kaitsevad vaktsineeritut teiste haiguste hulgas ka läkaköha eest. Kasutusel on täisrakuline läkaköhavastane vaktsiin (vaktsineerimiskalendris sisalduv vaktsiin) ja atsellulaarne (rakuvaba) läkaköhavastane vaktsiin (patsient saab apteegist retseptiga osta).

Ajakirjanduses täisrakulise vaktsiini kohta kasutatud terminil ’puhastamata vaktsiin’ puudub sisu. Nende kahe vaktsiini erinevus ei ole vaktsiini kvaliteedis, mõlemate vaktsiinide kvaliteet vastab kõikidele nõuetele. Samuti on mõlemad vaktsiinid tõhusad ja ohutud.

Täisrakuline läkaköha vaktsiin sisaldab inaktiveeritud läkaköhatekitajaid ja seega suurt hulka erinevaid läkaköha bakteriraku antigeene. Atsellulaarne vaktsiin sisaldab üksikuid eraldatud läkaköha bakteriraku antigeene ja toksiini. Kuna täisrakuline vaktsiin sisaldab rohkem antigeene, siis on lühiajaliste kõrvaltoimete (süstekoha reaktsioonid, nutt ja palavik) tõenäosus selle puhul suurem. Vaktsiinide pikaajalises ohutuses erinevusi ei ole.

Teaduslikumas keeles täpsem teave vaktsiinide kohta on toodud riikliku immunoprofülaktika kava alusdokumendis (http://www.sm.ee/est/HtmlPages/Riikliku_immunoprofülaktika_kava_alusdokument/$file/Riikliku_immunoprofülaktika_kava_alusdokument.doc).

Edasine teave: sam@sam.ee

Allikas: Ravimiamet

Sellest on uudise treinud ka Postimees.

Jaga seda lugu lahkelt teistega:

  • Saada see lugu sõbrale
  • Trüki see artikkel
  • Tee sest loost PDF
  • RSS
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Digg
  • del.icio.us
  • LinkedIn
  • Technorati
  • Live
  • MSN Reporter
  • MySpace
  • NewsVine
  • Reddit
  • Slashdot
  • StumbleUpon
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz

17 kommentaari

17 kommentaari loole “Ravimiamet: vaktsineerimine on tõhus, tiomersaal ohutu”

  1. M.N. ESTONIA 24. september 2007 kell 19:52

    [-]

    Oh, heldene aeg! ETV Revidendid on andnud toru jälle mingite tohlakate perekooli beibede kätte, kes juba jõudsid karjatada “milleks süstida Eesti elanikonnale elavhõbedat”. JNE. JNE.

    Katastroof! Laps oli peale vaktsineerimist KAKS PÄEVA JONNAKAS!

    Uhh… Õnneks on nüüd stuudios arstitädi, kellele jääb loodetavasti viimane sõna.

    >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  2. Martin Vällik ESTONIA 24. september 2007 kell 20:26

    [-]

    Kust inimesed üldse võtavad, et refleksoloogid ja homöopaadid on keegi, kelle käest adekvaatset tervisealast infot küsida? Ja miks lastakse selliseid inimeste ja eriti väikeste laste asjus nõu andma? See peaks seadusega keelatud olema.
    .
    Teisipäeval on Rahvusraamatukogus vaktsiinide teemaline konverents, kus üheks esinejaks on Marje Oona, seesama ‘arstitädi’, kes Revidentides müüte kummutas.
    .
    http://www.nlib.ee/konverentsid?evt_id=75757

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  3. M.N. ESTONIA 24. september 2007 kell 20:46

    [-]

    Masendav oli vaadata seda preilit, kes rääkis kuidas vaktsiinide ja homoöpaatia tööpõhimõte on sama.

    Paraku on selliseid tarkureid ka enda tutvusringkonnas ja ma olen nendega sel teemal suheldes täiesti otsekohene. Ei mingit hea näo tegemist. Sellist jama tuleb juurida nii palju kui annab.

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  4. Arvo ESTONIA 25. september 2007 kell 0:27

    [+]

    Sattusin ka täiesti juhuslikult nimetatud saadet vaatama ja õnneks jäi seekord tervele mõistusele viimane sõna. Aga üldisemalt rääkides on küsimus selles kuidas terve mõistuse sõnum inimesteni viia. Olen täiesti nõus, et ebateaduste ja soolapuhumisega tuleb võidelda. Küsimus on selles kuidas seda teha. Selge on see, et lolliga vaieldes jääd ise lolliks. Igal juhul jäävad skeptikud kaotajaks kui üritavad asuda vaidlusse lähtudes loogikast ja ratsionaalsusest, sest need kaks asja on just need mis meie oponente ei piira. Olen näinud rohkem kui korra, kuidas sellised vaidlused jooksevad ummikusse just seetõttu, et puudub ühine keel, definitsioonid, mõisted millele väitluses toetuda. Teiseks töötab inimmõistus sellisel kavalal viisil, et kui ta ei mõista oma oponendi väiteid, siis ta tunneb ennast ohustatuna ja asub kaitsele. Parim kaitse on teadagi iga hinna eest oma vastase endast välja viimine. Selle tõttu lõppevad taolised üritused enamasti ad hominem ... ...

  5. anonymous ESTONIA 25. september 2007 kell 14:56

    [-]

    Masendav oli vaadata seda preilit, kes rääkis kuidas vaktsiinide ja homoöpaatia tööpõhimõte on sama.

    Sedasama väitis ka minu muidu väga tark kaasa. Kuna ma polnud ise enne kursis, mida homöopaatia endast kujutab, siis kohe ei julgenud talle ka vastu vaielda. Viisin ennast (Vikipeedia jms allikate abiga) teemaga kurssi ning tegin talle asja selgeks. Kuna tegemist on targa inimesega, siis mõjus. :)

    Loo moraal – eriti ohtlikud on sellised ebateadused, mis rüütavad ennast teaduse rüüsse ning mis kasutavad mingil määral sarnaseid (kuid mitte samu!) lähenemisviise ja meetodeid.

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  6. attertag ESTONIA 26. september 2007 kell 10:08

    [-]

    Arvolt üks paremaid mõtteavaldusi, mis siin ilmunud. Ainus, millega nõus ei ole on väitlusoponendi rumalaks pidamine. Seda, kuidas muidu lahtise pea ja loogilise mõtlemisega inimesed võivad kõigutamatult uskuda mingit soolapuhumist on mulle siiani arusaamatuks jäänud. Aga selliste väitluste konstruktsioon ja areng on tihti äratuntavalt sarnane.

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  7. Vaktsineerimisest ESTONIA 04. oktoober 2007 kell 16:57

    [-]

    Võibolla veidi teistsugune lähenemine:

    http://www.zone.ee/vaktsineerimisest/

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  8. Martin Vällik ESTONIA 04. oktoober 2007 kell 18:29

    [+]

    Muidugi võib olla ka selline lähenemine, nagu seal zone leheküljel kirjas. Veel võib läheneda sedasi, et vaktsineerimine on inimlooma räige sekkumine loodusliku valiku protsessi, mis viib paratamatult liigi degradeerumiseni ja väljasuremiseni. . Veel võib oletada, et haigustekitajad, haigused on meile paras palk meie pattude eest ja haiguste ennetamine ning ravimine on sekkumine jumala puhastus- ja karistustöösse, mis toob kaela veelgi suurema karistuse. . Iseenesest oleks jumet ka sellel lähenemisel, et haigused on tulnukate poolt saadetud, samuti ka vaktsiinid, ning inimesed on tulnukate katsejänesteks, et endale sobilikud kaitsevahendid aretada. . Veel on oletatud, et vaktsineerimise protsess on tegelikult inimeste mikrokiibistamine - ikka kas valitsuste nuhkimisvajaduste rahuldamiseks või siis tulnukate käsilaste poolt, et inimkonna üle kontrolli saada. . Küsimus kõlab: miks üks oletus vastab rohkem tõele kui teine ja mille alusel me võime mõne oletu... ...

  9. Thorondor ESTONIA 19. veebruar 2008 kell 15:07

    [-]

    Kurb vaadata neid skeptikute rämpsartikleid. Kirjutavad, et elavhõbe on kahjutu. Tule taevas appi.

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  10. Martin Vällik ESTONIA 19. veebruar 2008 kell 15:45

    [-]

    Elavhõbe kahjutu? Kes seda ütles?
    Vanasti arvati seda tõesti ja kasutati allaneelatuna kõhulahtistina.

    Tiomersaalis on elavhõbe ühendina ja väljub kehast loomuliku ainevahetuse kaudu jälgi jätmata. Üsna samamoodi nagu ka rinnapiimaga sissevõetavad elavhõbedat sisaldavad ühendid, mida oleks rohkem kui vaktsiinides, kui meie vaktsiinides tiomersaali üldse kasutataks.

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  11. Rebaseplika ESTONIA 19. veebruar 2008 kell 20:39

    [-]

    Martin,

    eespool on just kirjas et Eestis on lubatud turustada 59 vaktsiini, neist neljas (TETRACT-HIB, IMOVAX d.T. ADULT, TETAVAX, D.T. COQ/D.T.P.) on tiomersaal kas jälgedena või konservandina leitav.

    Proovi olla veidi tähelepanelikum :P

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  12. Martin Vällik ESTONIA 19. veebruar 2008 kell 20:46

    [-]

    Ja mida see tiomersaal siis teeb? Olgu jälgedena või säilitusainena?

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  13. Martin Vällik ESTONIA 01. juuni 2009 kell 19:27

    [-]

    USA nakkushaiguste keskus tegi sellise video, et laste vaktsineerimise tähtsust teadvustada:

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  14. ein Mensch ESTONIA 24. detsember 2009 kell 7:58

    [-]

    Liigutav on näha, kuidas nn skeptikud usuvad oma liigutavas siiruses riikliku tervishoiusüsteemi arstitädisid, kes telekas (NB!) oma propagandat levitavad. Elagu meie tõdearmastav meedia ja hoolitsev valitsus, kelle silmad on nii head, nii head…
    Samuti on näha, et siin pole elavhõbeda toimest aimugi, elavhõbe on nimelt just ühend, mis kumuleerub organismis, st elavhõbedaühendid ei välju enam organismist.

    Skeptisism on muide KÕIGES kahtlemine, ka nn ametlikus paradigmas. Siin ma näen ainult silmaklappe ja eelarvamusi.

    <<  |  <  |  >  |  >>  |  Vasta  |  Tsiteeri

  15. Martin Vällik ESTONIA 24. detsember 2009 kell 12:22

    [+]

    @ein Mensch: kui sa juba elavhõbedast räägid, siis tõearmastajana on sul hea teada, et elavhõbe ise on lihtaine, mis on mürgine eelkõige aurudena. Puhtalt sissesöönuna avaldub elavhõbeda mürgisus samuti läbi selle, et võib aurustuda. Teine asi on elavhõbeda ühenditega, kus elavhõbe on keemilises sidemes teiste keemiliste elementidega, nt Hg(CN)2 või metüülelavhõbe, mille mürgist toimet ja liikumist toiduahelas on päris palju uuritud ja selles osas pole kahtlust, et mürgine toime olemas on ja kohaldatakse meetmeid, tehakse teavitustööd, et inimesed nende ühenditega vähem kokku puutuksid. Tiomersaal on etüülelavhõbe, mis on muidugi teatud kogustes mürgine ja selle omaduse tõttu kasutatakse seda säilitusainena. Vastupidiselt metüülelavhõbedale kaob etüülelavhõbe inimorganismist poolestusajaga umbes paarkümmend päeva. Lisaks on need kogused, mida inimene vaktsiiniga saab, reipalt allpool seda piiri, mida võiks inimesele ohtlikuks pidada. ... ...

  16. M ESTONIA 26. detsember 2009 kell 12:37

    [+]

    Parandasin mittefunktsioneeriva viite. Martin Vällik ütles: @: Vastupidiselt metüülelavhõbedale kaob etüülelavhõbe inimorganismist poolestusajaga umbes paarkümmend päeva. Lisaks on need kogused, mida inimene vaktsiiniga saab, reipalt allpool seda piiri, mida võiks inimesele ohtlikuks pidada. Tegelikult on etüülelavhõbeda poolväärtusaeg isegi lühem kui nädal – etüülelavhõbeda keskmine poolväärtusaeg vastsündinutel ja imikutel on alla 4 päeva (3,7 päeva), sh. enneaegsetel vastsündinutel ja väikese sünnikaaluga vastsündinutel keskmiselt 6 päeva. Ein Mensch väitis, et elavhõbedaühendid ei välju enam organismist. See väide on väär. Meil on ensüümid – glutatioonid, mis saavad hakkama elavhõbedaühendite konjugeerimisega ja siis need sapi ja väljaheite kaudu eritatakse, samuti väljub Hg uriiniga. Probleemiks on mõnede elavhõbedaühendite ja metallilise elavhõbeda pikk poolväärtusaeg. Kuid ka pika poolväärtusajaga ühendid ... ...

  17. realistJüri ESTONIA 27. detsember 2009 kell 13:03

    [-]

    Skeptitsism ei ole vande teooriatele takkakiitmine , huvitav mille kuradi pärast peaks uskuma ein Mensch vandenõu teooriat ja seda et Tartu ülikooli
    arstidiplomitega tädide eest kaitseb meid ein Mensch!

    <<  |  <  |  Vasta  |  Tsiteeri

Trackback URI | Comments RSS

Lisa kommentaar

Palun tutvu kommenteerimise reeglitega. Kommentaar jääb automaatselt ootele, kui selle nime ja e-kirja aadressiga pole varem kommenteeritud ja/või kommentaar sisaldab rohkem kui 1 lingi. Mõnikord satub kommentaar otse spämmi sekka, kuid pea vastu!

Quicktags:  

1698611 pages viewed, 2243 today
491569 visits, 557 today
FireStats icon Powered by FireStats